Przedwiośnie - Streszczenie
Kompletne streszczenie powieści Stefana Żeromskiego
🏙️ CZĘŚĆ PIERWSZA: „RODOWÓD" – Młodość w Baku i rewolucja
Seweryn Baryka: Człowiek sukcesu w carskiej Rosji, wyższy urzędnik na polach naftowych w Baku. Mimo zamożności pielęgnuje pamięć o patriotycznym dziedzictwie – jego dziadek, Kalikst Grzegorz Baryka, stracił majątek w Sołowijówce za udział w powstaniu listopadowym. Dla Seweryna pamiątkowa książeczka z dopiskiem „Pilnować jak oka w głowie" jest symbolem polskiej tożsamości.
Jadwiga z Dąbrowskich: Matka Cezarego, pochodząca z Siedlec, nigdy w pełni nie odnalazła się w Rosji. Mimo dekad spędzonych na obczyźnie, jej znajomość języka rosyjskiego pozostała niedoskonała. Duchem zawsze mieszkała w Polsce, tęskniąc za krajem młodości i Szymonem Gajowcem, którego niegdyś darzyła uczuciem.
W 1914 roku powołanie Seweryna na front gwałtownie zmienia dynamikę rodziny. Pozbawiony ojcowskiego autorytetu Cezary staje się coraz bardziej krnąbrny i lekkomyślny, a jego matka, pozostawiona sama, z trudem radzi sobie z rosnącymi obowiązkami.
Zachowanie w czasie rewolucji: Porzuca szkołę, fizycznie atakuje dyrektora gimnazjum, zyskuje „wilczy bilet". Uczestniczy w wiecach i manifestacjach, z entuzjazmem przyjmując hasła rewolucyjne, w tym anarchistyczne: „Grabit' nagrablennoje" (grabić zagrabione).
Cezary, początkowo ślepo zafascynowany ideologią, z czasem dostrzega ogromne poświęcenie matki. Zaczyna jej pomagać, tłumacząc to sobie komunistycznymi hasłami, takimi jak „Precz z białymi rączkami!"
Zmuszony do pracy przy grzebaniu tysięcy zwłok po rzezi mieszkańców, Cezary doświadcza pierwszego, głębokiego rozczarowania rewolucją. Przełomowym momentem jest widok ciała pięknej, młodej Ormianki wrzuconego na wóz. Jej bezwładna ręka, muskając szprychy obracającego się koła, zdaje się grać upiorną melodię. Cezary słyszy w sobie „wewnętrzną muzykę wydobytą z obrotów koła śmierci" i nieme pytanie zamordowanej: „Za coście mię zamordowali, podli mężczyźni?".
Ta scena uświadamia mu bezsens i okrucieństwo przemocy, która niszczy ludzkie życie bez względu na racje. Gdy wydawało się, że Cezary stracił już wszystko, w obozie pracy przy grzebaniu zmarłych odnalazł go cudem ocalały ojciec.
🏠 CZĘŚĆ DRUGA: „SZKLANE DOMY" – Podróż do Polski
Idea: Mit opowiadał o genialnym wynalazcy, krewnym Baryków, który z piasku tworzył tanie, higieniczne i estetyczne domy, ogrzewane i chłodzone bieżącą wodą.
Cel: Opowieść Seweryna miała na celu przyciągnięcie zafascynowanego rewolucją syna do Polski. Stanowiła próbę przedstawienia mu alternatywy – wizji budowania nowego świata poprzez twórczą pracę i rozwój, a nie poprzez destrukcję.
Kontrast: Wizja technologicznego postępu i piękna, dostępnego dla wszystkich, wyraźnie kontrastowała z brutalną rzeczywistością rewolucji, której świadkiem był Cezary.
Seweryn Baryka, wyczerpany chorobą i trudami tułaczki, umiera w pociągu tuż przed przekroczeniem polskiej granicy. Jego ostatnim testamentem jest prośba, by Cezary odnalazł w Warszawie Szymona Gajowca.
Po samotnym przekroczeniu granicy, Cezary, rozczarowany rzeczywistością odbiegającą od mitu „szklanych domów", wziął udział w wojnie polsko-bolszewickiej, po której trafił do wiejskiej posiadłości swojego towarzysza broni, Hipolita Wielosławskiego, do Nawłoci.
🌾 CZĘŚĆ TRZECIA: „NAWŁOĆ" – Arkadia i miłosne rozterki
Cezary zanurza się w tym świecie, jednak coraz częściej dostrzega rażący kontrast między dostatkiem ziemiaństwa a skrajną biedą chłopów z pobliskiego folwarku Chłodek, co budzi w nim głęboki niepokój.
Każda z nich uosabia dla niego inną formę miłości: Karolina – niewinną, choć tragiczną namiętność; Wanda – nieodwzajemnioną, obsesyjną dewocję; Laura zaś – dojrzały, niszczycielski i zakazany romans.
Kulminacją jest brutalne pobicie Barwickiego przez Cezarego, gdy ten odkrywa jego nocną schadzkę z Laurą. Ten akt przemocy ostatecznie zmusza bohatera do opuszczenia Nawłoci. Po opuszczeniu Nawłoci i krótkim pobycie w Chłodku, Cezary powrócił do Warszawy, gdzie jego światopogląd miał zostać wystawiony na ostateczną próbę.
🏛️ CZĘŚĆ CZWARTA: „WIATR OD WSCHODU" – Warszawa i spór ideowy
| Szymon Gajowiec – Ewolucja
Wysoki urzędnik państwowy, reprezentuje program powolnych, systematycznych reform. Jego koncepcja opiera się na pracy organicznej i stopniowym wzmacnianiu państwa (Cezary pomaga mu w pisaniu książki). |
Antoni Lulek – Rewolucja
Student prawa i radykalny ideolog, reprezentuje program gwałtownej rewolucji. Nawołuje do obalenia „burżuazyjnego" państwa polskiego i oddania władzy w ręce proletariatu, zgodnie z międzynarodową ideologią komunistyczną. |
Jego rozdarcie jest jednak głębsze – pamięć o brutalności rewolucji w Baku i obraz zamordowanej Ormianki nie pozwalają mu bezkrytycznie przyjąć ideologii komunistycznej, mimo iż w pełni dostrzega niesprawiedliwość społeczną.
🚶 FINAŁ: Marsz na Belweder
Finałowy gest Baryki pozostaje otwarty na interpretacje: czy jest to ostateczny akt ideowego wyboru, desperacka manifestacja buntu, czy może tragiczny symbol człowieka, który nigdzie nie może znaleźć swojego miejsca? Żeromski pozostawia czytelnika z tym pytaniem, czyniąc zakończenie powieści jednym z najbardziej niejednoznacznych w polskiej literaturze.
Symbolika tytułu
Przedwiośnie – czas oczekiwania między zimą a wiosną,
między nadzieją a rozczarowaniem,
między marzeniem a rzeczywistością.